Pozitivna disciplina

POZITIVNA DISCIPLINA je pristup vaspitanju baziran na radu Alfreda Adlera i Rudolfa Drajkursa i kreiran je sa osnovnim ciljem podučavanja dece i mladih ljudi da postanu odgovorni, da poštuju druge i da jednog dana budu snalažljivi članovi svojih zajednica. Na osnovu čitave serije naslova Pozitivna disciplina je tokom poslednjih dvadesetak godina stekla brojne poštovaoce širom sveta, prvenstveno zahvaljujući radu Džejn Nelsen (Jane Nelsen, Ph.D.) i njenih saradnika. U svojim knjigama ova autorka nas uči važnim životnim veštinama koje u osnovi imaju duboko poštovanje i podsticaj razvoju dece i odraslih (uključujući roditelje, vaspitače, učitelje, nastavnike i dr. ). Principi PD jesu principi ’’na duge staze’’, oni nam govore kako da prihvatanjem dečje prirode na pravi način uspostavimo kvalitetan odnos sa detetom, odnos lišen spoljašnjih motivatora-nagrada i kazni

 Pozitivna disciplina pomaže roditeljima u pronalaženju mere-’’zlatne sredine’’ između strogoće i popustljivosti. Prepuna je tehnika i veština uz pomoć kojih svaki roditelj može da postane blag i odlučan, u isto vreme.

index 

’’Odakle odraslima tako suluda ideja da će se deca ponašati dobro, ukoliko se pre toga osećaju loše?’’(Džejn Nelsen)

Za razliku od tradionalnog shvatanja o oblikovanju dečijeg ponašanja putem nagrade i kazne, PD pristup zastupa verovanje da je osnovni motiv za pokretanje ponašanja deteta (i odrasle osobe) osećaj pripadanja (povezanosti) i osećaj sposobnosti (moći). To dalje znači, da će se dete koje oseća da pripada i da je uvaženo i sposobno, adekvatno i ponašati. Svaki oblik neprihvatljivog ponašanja prostiče iz relacija odrasli-dete, u kojima se dete ne oseća u dovoljnoj meri povezano i uvaženo od strane roditelja, vaspitača itd.

Džejn Nelsen daje sledeće kriterijume za efikasnu disciplinu koja se uči:


1. Pomaže deci da razviju osećaj povezanosti.

2. U isto vreme predstavlja poštovanje i podršku ( blag i odlučan roditelj)

3. Efikasna je na ’’duge staze’’ ( uzima u obzir dečije mišljenje, osećanja, učenje, kao i dečje viđenje sebe i sveta koji ga okružuje)

4. Uči decu važnim socijalnim i životnim veštinama (poštovanju, brizi za druge, rešavanju problema i saradnji)

5. Poziva decu da otkriju za šta JESU sposobna (podstiče konstruktivno korišćenje lične moći i autonomije)


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s